سوال دارید؟

02333344716

آدرس ما

سمنان

 

سبد خرید

پتینه کاری چیست؟

دسته بندی پروژه ها

سمنان

info@rangamizanbartar.ir

۰۹۳۹۹۴۶۹۸۵۰

از شنبه تا چهارشبه ۹ تا ۱۸

پتینه کاری چیست؟
188
1402-12-05
رنگ آمیزان برتر

پتینه فرایند شکل دهی، تغییر ، تبدیل و شکل دهی نقوش و الگوها بر روی سطوح مختلف است که در زمینه های مختلف مانند معماری، صنایع دستی ، دکوراسیون داخلی و.. استفاده می شود.  این هنر ریشه در کهنه کاری دارد  ودر اصل از ایتالیا گرفته شده و هنری بسیار هوشمندانه و خلاقانه به حساب می آید  که با استفاده از رنگ های تیره، روشن و مات حالت آنتیک و زیبایی به فضا می دهد در بعضی مناطق و دایره المعارف‌های هنر، خوردگی در فلز مس که به رنگ سبز نمایان می شود، پتینه نامیده می‌شود، پتینه  امروزه مفهوم وسیع تری پیدا کرده و فقط شامل کهنه کاری نمی شود و گام به گام با معماری مدرن در حال پیشرفت و تغییر است. در گذشته به جای پتینه از گچ بری استفاده می کردند در سالهای اخیر این هنر در حال به روز و فراگیر شدن است و هنرمندان همت می کنند با ادغام کهنگی و مدرن اثری چشم نواز خلق کنند. این کار بیشتر برای عتیقه نشان دادن اشیاء  به خصوص وسایل مسی وقدمت دادن به  بناها به کار می رود علاوه بر این استفاده از این تکنیک مانع رسیدن رطوبت به دیوارو وسایل می شود.

پتینهکاری با استفاده از ابزارها و رنگهای جذاب جلوه بصری ویژه ای را خلق می کندکه فرصتی  تازه برای استفاده از سازه و لوازم ظروف قدیمی فراهم می سازد و ازجمله مهارتها و هنرهای پر طرفدار سالهای اخیر می‌باشد  بویژه در مورد افرادی  که دکور آنتیک و قدیمی و کلاسیک را به دکوراسیون مدرن امروزی  ترجیح می  دهند.

این تکنیک کاربرد فراوان در نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان، ظروف مسی، سنگ یا چوب از طریق ایجاد تورفتگی، زنگ زدگی، کهنه کاری و… دارد. یک پتینه خوب می‌تواند فضای از مد افتاده و بی روح را به فضای مدرن، چشم نواز و دلنشین تبدیل کند. به دلیل عدم محدودیت استفاده از این هنر، محبوبیت خاصی را در بین مردم دارد مثلا این هنر را می توان بر روی دیوارها و سقف اماکنی مانند مدارس، باشگاه ها، رستوران ها، بیمارستان ها و منازل اجرا کرد و با توجه به قابلیت های آن می توان فضا را بزرگتر یا سقف را بلندتر جلوه داد